torsdag 21 april 2011

Pjäxor och bikini

Att befinna sig mellan två årstider är underbart men att befinna sig i tre är ännu häftigare och lite knasigt. Just nu befinner jag mig i svenska fjällen med min familj och i backen är det ömsom vinter och ömsom vår och efter lunch - längre går det inte att åka utan att riskera benen - är det sommar på altanen. Att åka upp till fjällen så här sen på året har vi gjort under massor av år och det är lika underbart varje år, det är sol, varmt och kallt på en gång. I Skåne kommer våren så fort ena dagen är det kallt och snö, nästa regnar det bort och sen kommer värmen med sån fart att man inte hinner med. Här i fjällen porlar våren fram sakta men säkert, solen värmer bort snön och tinar upp kroppen. I år är det ovanligt varmt och jag har aldrig förut varit med om att man tagit av pjäxorna och tagit på bikinin och legat och svettats i solen, men jag ska inte klaga, det är underbart. Sen att man dessutom slipper all pollen under en vecka gör ju det inte sämre och så är det så tyst och friskt i luften. En lite stackare som nog undrade vart han kommit hoppade fram idag när vi åt lunch, grodor och snö är inte nån bra kombination, men han hittade till sina kompisar i dammen en bit bort efter en stund. Nu går solen ner över fjället och lugnet hägrar sig, afterskimusiken tystnar och vi ska laga mat och dricka lite vin och om några timmar slocknar åtminstone jag i soffhörnet trött efter dagens äventyr. Och ni som ska flyga till blåkulla ikväll, håll i kvasten och ta det lugnt.

Glad skärtorsdag/Anna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar