torsdag 7 april 2011

Mat och vin som inspiration

Jag är inte bara intresserad av kläder och saker från 60-talet utan även mat och dryck och trender inom det. För några helger sedan var jag i Byen/Köpenhamn på en fantastisk restaurang som heter FAMO på Saxøgade 3. Det är en italiensk restaurang utan meny, utan meny tänker ni nog nu, men det finns bara en meny för varje kväll, det liksom bara blir mat när man kommer dit. Fyra rätter serveras: Antipasti, Primi Piatti, Il Secondo och Dolce. Och det är det genuina rustika italienska köket som serveras i kombination med känslan att man är hemma i någons vardagsrum på middag. Jag har nog aldrig känt mig mer välkommen och omhändertagen på en restaurang någon gång innan och jag kommer återvända många gånger till denna underbara pärla i Köpenhamns före detta glädjekvarter. 
Bilder: www.famo.dk
Vin är nått som är spännande och som jag försöker lära mig mer om hela tiden, svårt men kul. Däremot har jag en vän som är jätteduktig på vin och som har en helt fantastisk vin-blogg så gillar ni vin tycker jag ni ska följa Diderots vinblogg. Jag blir alltid imponerad när nån berättar om vin och alla smaker som man känner i vinet, det är svårt men en otrolig känsla när man hittar de olika tonerna i vinet. Han skriver bl a om ett vin som heter Kanu Keystone 2007 från Sydafrika som är helt underbart. Och ju äldre viner är ju mer spännande är det tycker jag och ni vet väl att ordet vintage kommer just från vin-världen. Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet och ordet härstammar från latinet, där det betyder vinskörd (vin-tid).
Bild: P-O Diderot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar