onsdag 16 februari 2011

Vintage i de fina salongerna

I måndags på Alla hjärtansdag var det premiärauktionen Fashion på Stockholms Auktionsverk, jag hade ingen möjlighet att vara där. Det var en stor succe kan man läsa på deras websajt, buden var många och priserna blev höga och allt var sålt när auktionen var slut, men tittar man i deras katalog ser man att en hel del står som osålt. Vid denna auktion såldes märken som Balmain, Chanel, Gucci, Märthaskolan m fl. Man planerar redan nu en ny auktion och jag skulle vilja se fler av våra svenska designers på nästa auktion, som ANNA Modeller, Katja of Sweden, Gunilla Pontén m fl.
Men det som känns bra är att vintage har gått från billig secondhand som många skämdes över att bära till eftertraktade plagg. Detta kan man se på många olika sätt, att vi tänker mer på att inte konsumera nytt hela tiden, att vi vill skapa oss personlig stil och inte låta de stora kedjorna bestämma hur vi ska se ut. Jag brinner för 60-talet och klär mig nästan dagligen i kläder från den tiden. Och det är det sortiment som du finner i min lilla butik, klänningar, skor, väskor och smycken. Så vill du också ha personlig stil eller bara är lite nyfiken, titta in och prata vintage med mig. Vill du se kunglig vintage och då bland annat Märthaskolan ska du besöka Livrustkammaren i Stockholm som från april visar utställningen "Kunglig vintage".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar