torsdag 17 februari 2011

Mönster- och handböcker från svunnen tid

Jag har kommit över ett exemplar av Märthaskolans Handbok från 1941. I den får man lära sig hur man konstruerar mönster, syr olika typer av sömmar, syr om gamla kläder, stickar och virkar. Både dam och barnkläder nämns medan man går till skräddaren med herrkläder. Känns lite som om boken skulle kunna varit utgiven nyss, med tanke på att man gör nya saker av gamla och att vårt intresse för att skapa med våra händer igen ökar. Back to basic. På Frosta Design hittade man underbara inredningsdetaljer som man enkelt virkar själv. Kanske ska jag virka mig en pall eller matta.
För några år sedan fick jag möjlighet att ta hand om bl a mönsterböcker från 1939-1940 när en släkting gick bort. Hon arbetade som sömmerska i Göteborg första halvan av 1900-talet och hade massor av underbara ting som jag räddade. Men även tokiga saker hittades som en påse med små snören med en etikett med texten" Snören för korta för att användas", helt underbart galet. Men tänk vi ska kanske inte kasta bort allt vi inte vet vad vi ska göra med. Lägg det i en påse och sätt på en fin etikett, alltid kommer det glädja någon.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar