torsdag 10 mars 2011

Knäck en nöt och tvätta

Första gången jag hörde talas om tvättnötter/såpnötter tyckte jag det lät lite tokigt, inte kunde väl tvätt bli ren och fin genom att man la några nötter i tvättmaskinen. Men nu är jag helt övertygad om dess effekt. Tvättnöten är frukten av trädet sapindus mukorossi och innehåller tvålämnet saponin. Det är ett miljövänligt och till 100% biologiskt tvättmedel utan kemikalier. Används precis som vanligt tvättmedel och passar alla temperaturer och tygkvaliteter. Jag tvättar alla kläder med tvättnötter innan de säljs i butik Tant Hulda som så klart även säljer tvättnötter.



Idag syr jag påsar till tvättnötterna av återvunna tyger, jag tycker att även miljövänliga produkter behöver vackra förpackningar och så blir det lite fint i tvättstugan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar